Szimatolás az irodalom, a gasztronómia és a turizmus világában

Könyvtacskó

Egy könyvajánló margójára

Látogatás a tel-avivi Carmel piacon

2016. június 16. - Szabolcs282

nyito.jpgSteiner Kristóf a blogon már bemutatott, és Facebook-bejegyzéseinkben is agyondicsért gasztroalbumában többször szerepel a tel-avivi Carmel piac, amely a könyvhöz kapcsolódó internetes oldalon, egy kisfilmben is központi szerepet kap. Az elmúlt héten volt szerencsém a piacon nézelődni, vásárolni; nagy élmény volt!

2_23.jpg

dscn9489.JPG

Ez nem a budapesti Nagycsarnok, amit az architektúrája miatt csodálunk, a Carmel piac rusnya bádogbódékból áll. Itt a kínálaton van a hangsúly.

 reggeli.jpg

A nézelődés a reggelivel indult. Itt nem a hurka-kolbász a menő, hanem a zöldséggel töltött leveles tészta, és persze hozzá a zsidó konyhában elmaradhatatlan tojás. Izraelben általában nagyon sok zöldséges ételt esznek; nem kimondottan vega helyeken is rengeteg a húsmentes étel.

szepseg.jpg

Természetesen nem azt állítom, hogy a zöldségek-gyümölcsök jó részét, amelyeket a tel-avivi piacon láttam, ne lehetne a sarki Tescoban is megvenni Budapesten. A különbség abban áll, hogy itt minden friss, a közelben termett, alig néhány órája hagyta el a földet, így érett, de nem túlérett, illatozik, csodálatos színe van.  

parad.jpg

Ezek a paradicsomok nem a holland üvegházakban termettek. Lédúsak, ízük van! Triviális, de, aki csak a szupermarketben vásárol, talán már nem is emlékszik ennek a zöldségnek a zamatára.   

dscn9805.JPG

A fokhagymát sem hónapokkal ezelőtt szedték le Kínában. A stand mellett állva is érződik az illatuk.  

dscn9785.JPG

Sajtválaszték. Kóstolni is szabad volt. Nagyon sok a mozzarella jellegű sajt. Az izraeli konyhában általában népszerűek a túrók, sajtkrémek, puha, kenhető sajtok. A szállodai svédasztalon legalább tíz féle túróból lehetett választani.   

dscn9798.JPG

Fűszerekben a régió verhetetlen. Bár meg kell hagyni, nem olcsók; én három fajtából vettem egyenként 100 grammot, és átszámítva, összesen 7500 forintot fizettem.

szotyi.jpg

Olajos magvakból sokfélét kipróbáltunk. Nem olcsóbbak, mint Magyarországon, viszont kezeletlenek. Nem kell őket tartósítani, ezért nincsenek agyonsózva, sokkal jobban érvényesül a természetes ízük. Nekem a fenti képen látható jött be a legjobban. Nem sikerült beazonosítanom; az íze kissé a mandulára emlékeztetett.  

edesseg.jpg

A tipikus közel-keleti édességek az én ízlésemnek túlságosan gejlek.

dscn9784.JPG

Ez mind oliva. Minap hallottam egy rádióműsorban, hogy az egyik legegészségesebb élelmiszer. Magunk között szólva, én igazán nem szeretem. Viszont sütéshez-főzéshez már évek óta csak olivaolajat használok.

dscn9790.JPG

A zöldfűszereket Izraelben nem csak ételek ízesítéshez használják, hanem kis olajjal, ecettel önmagukban fogyasztják salátaként. Ruccolából én is szívesen megeszem egy nagyobb adagot…

dscn9794.JPG

Mazsolák. Ízük, méretük lenyűgöző. Nagyon szeretem.

dscn9797.JPG

Sok standon árultak mindenféle egyéb aszalt gyümölcsöket. Ezeket kevésbé szeretem.

dscn9823.JPG

Ez a cseresznye nem éretlen, mézédes. Máshol még nem láttam ezt a fajtát.

magvak.jpg

Hüvelyes zöldségeket én is egyre többet eszem. Persze nem csak lencsét és babot, hanem csicseriborsót és urdababot is.

suchergebnisse_fur_pek.jpg

A pék kínálata sokban emlékeztet a közép-európai zsidó gasztronómiára; kalács van minden formában és mennyiségben. Nagy bánatom, hogy Németországban egyáltalán nem lehet kapni.

dscn9802.JPG

Ahol sok a turista, megjelenik persze a gagyi is…

dscn9492.JPG

Nem csak nézelődtem, vásároltam is.

markt2.jpg

Péntek délután zárás előtt hegyekben állt a kidobásra ítélet zöldség-gyümölcs. Öröm volt guberálni... Viszont, ahogy a képen is látható másnap reggel példás rendben sorakoztak a kiürült dobozok. Úgy látszik a recycling működik.

 Petrus Szabolcs

 

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvtacsko.blog.hu/api/trackback/id/tr218796676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta 2016.06.17. 20:46:56

cseresznye abból a fajtából is van itthon, itt is terem, továbbá a fűszeres finom paradicsom sem ismeretlen itthon
süti beállítások módosítása