Szimatolás az irodalom, a gasztronómia és a turizmus világában

Könyvtacskó

„Nem szabadna úgy kiengedni fiatalokat az iskolából, hogy a homoszexualitásról nem hallanak józanul, értelmesen, irodalmi vagy történelmi példákkal.”

Interjú Nádasdy Ádámmal

2018. március 26. - Szabolcs282

1_155.jpg

Csúcsforgalom, zsúfoltság a 9-es buszon, és arra is figyelnem kell, hogy senki ne taposson a kutyulimra. Nem egy kéjutazás – gondolom magamban. Aztán a tömegben felismerni vélem Nádasdy Ádámot. Köteteit, műfordításait, interjúit, cikkeit sokszor olvastam, rádióműsorait is rendszeresen hallgatom. Eddig azonban csak fényképen láttam. Bizonytalan vagyok. Egy megállóval később – „lesz, ami lesz” alapon – megszólítom. Tényleg ő az! Olyan, amilyennek elképzeltem: barátságos, közvetlen. „A vastagbőrű mimóza” egyik írásáról kezdünk beszélgetni: Történt, hogy Nádasdy és élettársa a kilencvenes évek elején beköltözött egy úri házba. A „furcsa pár” természetesen felkeltette a szomszédok érdeklődését. Kérdezni persze nem mertek. Mígnem a felettük lakó idős hölgy, mint később kiderült, a legrégebbi lakó, egy házzal kapcsolatos ügy miatt becsöngetett a párhoz. Megbeszélték a hivatalos ügyet, majd a tisztes dáma rövid small talk után, csak úgy mellékesen feltette a kérdést: „És hol történik az alvás?” Évekkel ezelőtt olvastam a kötetet, mégse tudom elfelejteni; mosolyra fakaszt.

2_95.jpg

Nádasdy elmesélte a történet folytatását és néhány mellékszálát is. Dugó és zsúfoltság ide, vagy oda, úgy éreztem, túl hamar a Jászai Mari térre értünk, ahol ő leszállt. Előtte még volt annyi időm, hogy említést tegyek a Könyvtacskóról, és „A vastagbőrű mimóza” kapcsán írt bejegyzésünkről. Kíváncsi lett, kérte küldjem el a cikk linkjét. Nem csak udvariasságból tette. Néhány nap múltán válaszolt, kedves szavakkal értékelte az írást. Ezen felbátorodva interjút kértem tőle, amire "postafordultával" igent is mondott. Íme!

Könvytacskó: Magyarországon egyre kevésbé tabu a melegség. Igaz ez az irodalomoktatásra is? A kérdés azért merül fel bennem, mert nemrég Velencében járva, áthajóztam a Lidoba, ami nekem elválaszthatatlan Thomas Manntól. Az út hatására kedvet kaptam, hogy eredetiben is elolvassam a Halál Velencében-t, majd kíváncsiságból fellapozzam régi irodalomkönyvemet. A gimnáziumi oktatás klasszikusa, Mohácsy Károly oldalakon keresztül elemezte a művet, anélkül, hogy a homoszexualitásra akár csak utalt volna. Mindössze annyit mert a 17-18 éveseknek elárulni, hogy a főhős életvitele alapján a művész szükségszerűen „dekadens“. Az én irodalomkönyvem 2002-es. Ön szerint egy gimnáziumi irodalomórán ma is így kezelik a témát? Egyáltalán, melyik az a korosztály, amellyel már nyíltan kellene, lehetne beszélni a homoszexualitásról?

Nádasdy Ádám: Ez egy komoly kérdés, de nem én vagyok hivatott erre válaszolni, hiszen nem tanítok iskolában. Mindenesetre azt gondolom, hogy már nyolcadikban kellene erről beszélni, hiszen sokan nem mennek gimnáziumba, és nem szabadna ma már úgy kiengedni fiatalokat az iskolából, hogy erről nem hallanak józanul, értelmesen, irodalmi vagy történelmi példákkal. Azt szánalmasnak tartom, ha egy tankönyvíró a „dekadens” szóval próbálja kibekkelni ezt a kérdést -- a kettőnek nincs szükségszerű köze egymáshoz. Baudelaire dekadens volt, de egyáltalán nem volt meleg; Oscar Wilde meleg volt, de nem volt dekadens: sokat dolgozott, hajszolta a sikert és a pénzt, és mohón fogyasztotta a lovászfiúkat (amíg le nem bukott).

K.: A homoszexualitás Kölcsey kapcsán is téma lett az utóbbi időben. Lehetnek más irodalmárok, alkotások, karakterek, akik valódi szexuális orientációját az irodalomtudomány tudatosan agyonhallgatja, vagy felületességből nem ismeri fel?

N.Á.: Igen, lehet szó agyonhallgatásról, talán néha felületességről is, de a régebbi korokban nehéz erről biztosat mondani, hacsak nincs konkrét tanú vagy bizonyíték -- ami viszont ritka. Az, hogy két férfi vagy nő a leveleiben (hiszen más nincs a kezünkben) forró szeretettel, akár szerelmes szavakkal fordul a másikhoz, nem bizonyíték, mert nagyon más volt a stílus. Egy érdekes eset Brunetto Latini, a középkori költő melegsége: köztiszteletben élt és halt meg Firenzében, a város jegyzője volt, az ifjú Dante is eljárt a szalonjába, sokat tanult tőle művészetről, életről. Sehol semmilyen adat nincs arra, hogy homoszexuális lett volna -- kivéve Dante Isteni Színjátékát, ugyanis Dante a Pokolba helyezi őt a „szodomiták” (melegek) közé, ahol meglepetéssel (!) találkozik vele. Miért írt így Dante, ha nem tudta, hogy Brunetto meleg? De ha tudta, miért lepődik meg, hogy ott látja?

K.: Ön szerint egyébként létezik-e egyáltalán „meleg irodalom“, vagy helyesebb krimikről, versekről, szépirodalmi alkotásokról beszélni, amelyekben meleg szál van?

N.Á.: Ez minden „kisebbségi” irodalomnál kérdés: van-e zsidó irodalom, van-e női irodalom, van-e erdélyi magyar irodalom, kanadai francia stb. Az igazán jó „kisebbségi” művek túlnőnek ezen a skatulyán. Viszont az furcsa, ha a szerző valamely ilyen csoportba tartozik és a műveiben erre egyáltalán nem utal: az valahogy alakoskodásnak számít. Én mindenesetre örülök, hogy a szabad világ nagyobb könyvesboltjaiban van meleg polc; és mivel érintett vagyok, szívesen megnézem a kínálatot, olvasok középszerű műveket is, ha az én világomat jelenítik meg. Ugyanígy vagyok a filmmel is. A válaszom tehát: igen, létezik.

K.: A homoszexualitás Shakespeare-el összefüggésben is fel szokott merülni, akinek Ön több drámáját is újrafordította. De ezzel kapcsolatban több interjúban is kérdezték már, ezért inkább arra lennénk kíváncsi, miként indul egy műfordítói karrier? Magam is próbálkoztam. Az világos volt, hogy nem lehet Goethével kezdeni, de - némi ismeretség ellenére - azt se sikerült elérnem, hogy egy krimifordításomat egy kiadó átolvasásra méltassa. Azzal tisztában vagyok, hogy ritka nyelveken megjelenő sikerkönyveket leszámítva, mint például Nesbø regényei, a műfordítás hobbi, amiért a kiadók zsebpénzt fizetnek. Az Ön szintjén jobb a helyzet?

N.Á.: Sok múlik a véletlenen, ahogy általában egy pálya, egy karrier alakulásában is. Erre nincs recept: számít az ismeretség, a közeg, amelyben mozog az ember, a volt évfolyamtársak, akiknek eszébe jut, hogy ezt vagy azt kéne megbízni egy munkával. Az nem igaz, hogy a műfordítás feltétlenül hobbi volna, ismerek számos műfordítót, akik -- persze reggeltől estig a gép előtt ülve -- hónapról-hónapra, évről-évre fordítanak angol, német, orosz stb. regényeket, színdarabokat, és ebből élnek.

K.: A műfordítás kapcsán tudatosodott bennem, hogy - ha más szinteken is, de - ugyanazokat a nyelveket beszéljük: németet, olaszt, angolt. A német egész iskolai pályafutásomat végigkísérte. Utáltam, nem tanultam, nem tudtam. Mígnem Németországba kerülve kényszerből megtanultam, és közben meg is szerettem. Az olaszt, bár nyaralásokat leszámítva sok hasznát nem vettem, szenvedélyesen és szorgalmasan tanultam. Az angolnak tudom, sok hasznát venném, de taszít, nehezen veszem rá magam a biflázására. Önnek is más a viszonya a három nyelvhez?

N.Á.: Gyerek- és kamaszkorból hozom ezt a három nyelvet, úgyhogy nemigen van rálátásom a velük való viszonyomra. Mindhárom gyönyörű nyelv. Anyám osztrák volt, otthon vele is, a nagyszülőkkel is németül beszéltünk: gyakorlatilag anyanyelvű vagyok. Az angolt, olaszt 10 éves korom körül kezdtem tanulni, és az egyetemen is ezeket hallgattam, úgyhogy ma jobban tudom őket, mint a németet.

K.: Végezetül engedjen meg egy közéleti kérdést: 2014-ben - az idő közben megszüntetett és sóval behintett - Népszabadság kérdésére, miszerint „Hogy érzi magát a mai Magyarországon?“ azt felelte, „Kérem szépen, én kis igényű ember vagyok, jól érzem magam.“ Még mindig jól érzi magát?

N.Á.: Igen. Sok barátom, ismerősöm van, érdekes emberek. Szeretek színházba járni, sok jó előadás van Budapesten (és olykor vidéken). A politika eseményeit pedig érdeklődéssel figyelem: hála Istennek, az én életemet egzisztenciámat (egyelőre?) nem érinti a politikai handabanda. Viszont érdekes nézni a handabandát.

Az interjút Petrus Szabolcs készítette. A kép forrása: mno.hu.

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvtacsko.blog.hu/api/trackback/id/tr7813749284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vipera01 2018.03.27. 14:11:02

Halljanak józanul a homoszexualitásról: hogy egy pszichés rendellenesség, ami némely esetben veleszületett adottság, sok esetben viszont gyermekkori szociokulturális hatások (pl. erőszakos szülők, zaklatás, apakép hiánya) révén alakul ki.

És hogy bár nagyon nehezen, de meg lehet ettől szabadulni.
Illetve, hogy a társadalmi elfogadása és normalizálása súlyos csapást mér a közmorálra.

Terézágyú 2018.03.27. 14:14:09

@Vipera01:
Igen, a buzik miatt ilyen a közmorál ebben az országban.
Főleg a politikusok esetében.

Hernyók Vendel (törölt) 2018.03.27. 14:46:44

Kedves deviánsok! Elhiszem, hogy nektek ez a probléma tölti ki minden perceteket, ezzel keltek és fekszetek, de hagyjátok már ki belőle az egészségeseket! Hát mi az úristenért kellene az írók, költők (és mindenki más) nemi identitásáról értekezni az iskolában? Megítélésük szempontjából teljesen érdektelen, pont annyira, mint az, hogy túrja-e az orrát vagy van-e akváriuma.

Szalay Miklós 2018.03.27. 14:57:51

Tessék egy tömör és (szerintem) objektív összefoglaló a homoszexualitásról:

egyvilag.hu/temakep/051.shtml

2018.03.27. 15:02:09

A homoszexualitás nem nagyobb tabu az iskolában, mint általában a szexualitás, alkoholizmus, drogok, szexuális perverziók.
Nem taglalják azt se, hogy melyik író, költő kapott szifiliszt (Adyról esetleg elmondják, Csáth Gézáról meg a szexuális perverziói és morfinfüggősége az egyetlen, amit tudnak a fiatalok), azt se mondják el, hogy mennyit keféltek félre és hogy mind kokainos bort meg abszintot vedeltek, mint annyian a 19. században, 20. század elején. Hogy Petőfi egy tyúkmellű kis mitugrász volt, akit a saját felesége is utált és nem nagyon siratta, amikor a költő eltűnt.

Történelemórán se taglalják behatóan, hogy Lenin szifiliszes volt, hogy Ernst Röhm homoszexuális volt, mint megannyi másik náci is, hogy Mohamed egy 6 éves kislányt vett feleségül és 9 évesen megerőszakolta, vagy hogy Mária Teréziát a fess magyar testőrök segítették hozzá a rengeteg gyerekéhez...
Hogy J. F. Kennedy, amikor még szenátor volt, ellátogatott Batista Kubájába és ott két nővel szexelt egyszerre.

Nádasdy szerint nem szabad úgy kiengedni a fiatalokat az iskolából, hogy nem hallottak a homoszexualitásról irodalmi és történelmi példákkal.
Szerintem meg nem szabadna úgy kiengedni a fiatalokat az iskolából, hogy nem tanulták meg az analízis, valószínűségszámítás és gráfelmélet alapjait, amivel egy mérnöki szak első évfolyamát túl tudják élni.

A homoszexualitásról szerzett ismeretekért nem adnak kenyeret meg ájfónt a boltban.

Amúgy meg a homoszexualitás a csapból is folyik manapság. Nem különösebben zavar, ha valakik egymást farba rakják, a leszbi szexet meg nézni is szeretem, de azt gondolom, hogy az iskolában vannak fontosabb dolgok is ennél.

@Vipera01: ebben van igazság, mármint abban, hogy nem mindig veleszületett, genetikai eredetű a homoszexualitás. Sok esetben a férfi homoszexualitás egy serdülőkori behatás eredménye (zaklatás, közös farokverés, apakép hiánya, nagyobb testvér bálványozása). Ilyen esetben a homoszexualitás, az azonosneművel szexelés inkább egy fétis.
Van aki a nyárikonyhában nokedlit szaggató nagyanyja nylon otthonkájára gerjed rá fiatalon, mások a flip-flop papucsos, kissé koszos női lábfejekre, megint mások meg a nagybácsi szőrös farkára, amit a strandon közös öltözőfülkét használva láttak meg először.

Azt nem mondanám, hogy a homokosok elfogadása súlyos csapást mérne a közmorálra. Az viszont igaz, hogy túl van már spilázva a kérdés, ez egy gumicsont.
Már a Budapest Pride is kezdi értelmét veszteni, hisz már dobáló ellentüntetők se kíváncsiak rájuk. Ha pedig nincs delháborodás, akkor nem is érdekes az egész a homokosok magamutogató része számára se.

SimonTemp 2018.03.27. 15:05:52

1. A kutyát nem érdekli, hogy egy alkotó meleg volt-e vagy sem. A mű számít és nem az, hogy kivel közösült esténként!

2. Nádasdy sem járt általános iskolába? Erősen meglepne ^^ Nagyjából 7-8. osztályban volt anno Szapphóról, költészetéről és Leszbosz szigetéről szó, már pedig ott 100%, hogy szóba került a homoszexualitás. Eleve az egész görög és római kultúra kapcsán volt szó a homoszexualitásról. Persze aki a suli mellé járt, az most Pride-ol ugye? ;-)

Ekrü 2018.03.27. 16:14:07

"Mindenesetre azt gondolom, hogy már nyolcadikban kellene erről beszélni, hiszen sokan nem mennek gimnáziumba, és nem szabadna ma már úgy kiengedni fiatalokat az iskolából, hogy erről nem hallanak józanul, értelmesen, irodalmi vagy történelmi példákkal."-Mégis ki szabja meg ,hogy az iskolában ha beszélnek erről a témáról az mikor "józan" meg "értelmes" ? Mi van akkor ,ha nekem mint szülőnek más erről a véleményem,mint pld. a jelen blog írójának?Tiltakozhatok majd, ha azt látom hogy az én gyermekemmel nem az én általam elfogadott erkölcsi normák szerint "beszélgetnének"?És mi van akkor ,ha úgy gondolom,hogy a felvilágosítás (bármelyik irányultságú)az nem az iskola hatásköre,hanem a szülőé?

fénycsepp 2018.03.27. 16:44:48

Feltevodik az a kerdes is, hogy egy mualkotas hogyan ertelmezheto onmagaban. Az is igaz ugyan, hogy az irodalomora azt kell hogy szemlelje, hogy emberek sokfelekeppen gondolkodnak, elnek es cselekednek. Hatha konnyeb lesz egyeseknek elobujni :)

Sir Galahad 2018.03.27. 16:48:07

Van az úgy, hogy a hozzászólások érdekesebbek, mint maga a poszt.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2018.03.27. 19:00:21

Ha egy pedagógus próbálja a maximumot kihozni a tanórákból, bizony a gyermeki, emberi viselkedések nagyon széles skáláján kell időnként értelmező, konfliktus kezelő munkát végezzen. Hát, még ha serdülőkkel dolgozik. Hát még ha művészeti oktatást is végez. Hát még ha mindezt egy sportiskolában teszi. Természetes hát, hogy időnként, sok egyéb mellett megbeszélik a homoszexualitás és az egyéb "rendhagyó" erotikus beállítódások problémáit is. Ahogyan a különböző étkezési, viselkedési szokásokat is, amikkel egy vegyes nemzetiségű csapatban találkozhat egy sportoló. Ahhoz persze, hogy a tanár képes legyen egy ilyen beszélgetés irányítására, szükségeltetik némi etológiai, humán-etológiai, pszichológiai, szociálpszichológiai, történelmi, stb. ismeret. Remélem lassan ezek az ismeretek átcsordogálnak a köztudatba is. Nem reagálnék a korábbi hozzászólásokra, da azon azért mindig jót mosolygok, amikor a melegek miatt féltik a jó erkölcsöket, meg a férfias kiállást. Nyilván nem hallottak még sem a "szent csapatról"(hu.wikipedia.org/wiki/Th%C3%A9bai_szent_csapat), sem a maláj katonák viselt dolgairól.

Szabolcs282 2018.03.27. 19:51:38

A hozzászólások többségén sírva nevetek... Igyekszem majd egyenként is reagálni.

Thomas Dantes 2018.03.27. 20:03:15

@Vipera01: Hazusz és/vagy hülyeséget beszélsz. Hogy nálad ez veled született rendellenesség-e, vagy valamilyen gyerekkori sokk révén alakult-e ki, azt nem tudom megítélni.

Gleccsertetű 2018.03.27. 20:03:31

lassan tényleg kötelező lesz.

Gleccsertetű 2018.03.27. 20:07:06

@Thomas Dantes: szegényke, mélyen érint a téma? elmondtad már a szüleidnek?

Thomas Dantes 2018.03.27. 20:07:30

@karandash: Az iskolában vannak fontosabb dolgok és igaz hogy a homosexualitás az irodalomban ismeretekért nem adnak ájfont, de gráfelmélet ismeretért sem.

De abban egyetértek, vannak sokkal fontosabb dolgok az iskolában, ám de a történelem és irodalom tanításban nem szabadna tabunak lennie, a sexualitásnak.
Hozzá tartozik Wesselényi életéhez a kicsapongó életvitele. Hozzátartozik Adyhoz szifilisze.
Így teljes a kép és így lehet valamit vagy valakit megérteni. ha az adott illető hát meleg volt, hát akkor az volt.

Thomas Dantes 2018.03.27. 20:08:22

@Gleccsertetű: Roppant tréfás vagy. Nem vagyok meleg. De azt hiszed ezzel engem most megsértesz? Baszki. Miért lenne sértés? Ha az lennék se szégyellném.

cso zsi 2018.03.27. 20:08:34

@Thomas Dantes: Biztos neki szántad? Pontosan fogalmazott, jö meglátással. Ahogy @Gleccsertetű: is.
Minek még az iskolában is rátenni egy lapáttal, amikor a vízcsapból is ez folyik?

cso zsi 2018.03.27. 20:17:02

@SimonTemp: Így van. A (könnyű)zenei életben igen sok meleg előadó volt, és van, akik meghatározói az elmúlt 50 évnek, és jól csinálták. Ott sosem volt szempont számomra a nemi identitásuk, csak az utóbbi 4-5 évben, amikor azt tolták előtérbe a feltörekvő nemzedékből, az előadás a ripacskodástól a pocsékig bármi, csak jó nem.

Szabolcs282 2018.03.27. 20:57:43

@SimonTemp:
1. Ugye szerinted például az Eklogákat is lehetne a nélkül értelmezni, hogy tudnánk, Radnóti zsidó volt.
2. Amit Nádasdyról írsz, az olyan primitív, hogy nem is kommentálom.
3. Nem éppen falusi iskolákba jártam, de nálunk még a gimnáziumban sem volt tema Lesbos, nemhogy az általánosban. Az viszont igaz, hogy Mohácsy megemlíti a tankönyvében.

SimonTemp 2018.03.27. 22:18:54

@Szabolcs282:

1. Ha attól lesz értékes egy mű, hogy tudjuk milyen vallású/származású ember áll mögötte, már régen rossz. A Radnótit körülvevő éra a lényeg és nem az, hogy zsidó volt, vagy sem! Ez a kényszeres megkülönböztetés az emberiség hajnala óta egy rákos métely! Elég volt belőle! Nem kell se a negatív, se a pozitív diszkrimináció! Radnóti egy ember(!) volt, akit az akkori kor történései és a szenvedései késztettek arra, hogy papírra vesse a műveit. Rohadtul nem számít, hogy zsidó volt, vagy sem, mert nem zsidók is szenvedtek akkoriban éppen eleget... emberek szenvedtek, nem pedig zsidók, meg nem zsidók. Emberek.

2. Szerintem is rohadtul primitív, hogy valaki elkerülte a sulit, majd felszólal, hogy nincs róla szó a tantervben. Van. Ma egy teljesen átlagos nebuló a legrosszabb esetben is 15-16 éves korában már találkozik a témával, ha bejárt órára.
Bőségesen elegendő belőle annyi, amennyi van a tantervben, még sok is. Attól, hogy valaki féllábú még nem kell, hogy mi is levágjuk a lábunkat... elfogadjuk és ennyi. Túl van ez ragozva brutális módon.

3. Anno rövid ideig még oroszt is tanultunk és bizony határozottan emlékszem rá, hogy mind az irodalom tanár beszélt és kitért a témára, mind pedig a történelem tanár. Utóbbi jóval bővebben. Miért? Mert benne volt a tankkönyvben. Már pedig vidéki ált. iskolában tanultam és a középiskola se volt éppen humán irányú. Mégis volt róla szó. Ahol viszont tényleg nem volt róla szó, az a főiskola... persze egy reál suliban ez "who cares" kategória erősen.

arabok balrol 2018.03.28. 00:00:13

engem nem érdekel ki hál asszonnyal, emberrel vagy kecskével

De amint ezzel határozza meg magát, az már gáz, én sem közlöm a szexuális érdeklődésemet/élményeimet a nagy nyilvánossággal és ha a buzik is ezt tennék akkor nem lenne "homofóbia" sem.

arabok balrol 2018.03.28. 00:14:13

@Terézágyú: 2ségtelen hogy a buzéria rontja a közmorált, hisz a buzéria az önzés netovábbja

végül ezek az egyének/társadalmak felszámolják önmagukat, öngyilkosok lesznek, elsorvadnak, elfogynak, kihalnak, kiirtják őket a csába

így volt ez mindig, amikor a római hadseregbe már minden barbár parasztot felvettek, aztán meg a buzikat és a transzfesztitákat is akkor jöttek a hunok és seggbeqrták őket, azt annyi volt

az amerikai sereg már régóta tele van peregrinus zsellér bevándorlókkal, most kezdtek buzikat meg nőket bevenni a seregbe szóval lealjasodtak erkölcsileg...közel a megaláztatásuk

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2018.03.28. 01:33:13

@Szabolcs282: Radnóti csak zsidónak született, de katolizált, akkor már nem minősült zsidónak, amikor azokat írta. Az más kérdés, hogy a törvények szerint nem mentesülhetett, de az ő áttérése nem taktikai, hanem őszinte volt.

A buzik meg nem tudnak áttérni. Nem kell se üldözni, se bántani őket, de ők meg vegyék tudomásul, hogy a természet selejtjei, és húzódjanak meg szép csendben, ne akarják a selejtet terjeszteni.

ételizésítő 2018.03.28. 01:33:14

Shakespeare-el?
Gratulálok. És ez egy irodalmi blog akar lenni... Röhej.

@Vipera01:
Valójában génrendellenesség, és nem lehet tőle megszabadulni sehogy.
Az, hogy nőre vagy férfira indulsz be férfiként, ösztön. Amiről nem lehet leszoktatni vagy átnevelni, pont úgy, mint ahogy az evésről vagy a szarásról sem. Ha éhes vagy, eszel, ha jelez a végbeled, szarsz, és egy ideig vissza lehet tartani mindkettőt (átnevelés), de egy idő után nem.
A homofóbia, ami neked van, az valóban pszichés rendellenesség, és meg lehet tőle szabadulni.

Ami meg a buziság kérdését illeti, már egy kicsit így is átestünk a ló túloldalára, nem hiszem, hogy iskolában még többet kellene vele foglalkozni. XY művei nem attól jók vagy rosszak, hogy buzi (nevezzük már az egyetlen tisztes magyar nevén - Nádasdy is többször megteszi az írásaiban, egyébként tényleg egy nagyon jó arc és rendkívül okos pasas, még a Ráckertben meg a Tűzraktárban jókat beszélgettünk, és rohadtul nem érdekelt és nem érdekel, hogy kőbuzi vagy kőheteró) volt vagy sem.

@Thomas Dantes:
Baromság.
Ady nem lesz sem rosszabb, sem jobb attól, hogy tudod vagy nem, hogy szifiliszes volt.
Egy mű nem attól tetszik, hogy tudod, ki alkotta, hanem azért, mert olyan, amilyen. Illetve de: a sznoboknak. Aki szerint mondjuk egy zenemű szar, amíg meg nem tudja, hogy Bartók szerezte, mert onnantól kiváló.

@Szabolcs282:
Egyrészt Eclogák, c-vel (azért a helyesírás bármilyen műveltségi, de pláne meg egy könyve blogban alap lenne, nem?), másrészt hogyne lehetne. Nem a zsidóság kérdéseivel foglalkozik bennük.
Leszbosz meg sz-szel (lásd fent). Egyébként ha általánosban nem is, de középiskolában mindenképp szóba kerül Szapphó költészeténél, ami kötelező tananyag.

@SimonTemp:
Teljesen egyetértek veled, bár nem tudom, hogy az orosztanulás hogy jön ide. Ez a része kicsit zavaros.

ételizésítő 2018.03.28. 01:35:39

@Molnárgörény:
Miért lennének selejtek?
Pláne miért kellene magukat annak érezni?
A többségük többel járult hozzá a világ javához (mvészti alkotások, találmányok stb.), mint te. Te mit tudsz felmutatni az egy szál faszodon kívül?
Akkor lehet, hogy te vagy inkább a selejt?

Szabolcs282 2018.03.28. 06:41:45

@Hernyók Vendel: Azért kell a homoszexualitással foglalkozni, mert sok hozzád hasonlóan intoleráns tagja van a társadalomnak. Egyébként meg sok művészeti alkotás nem, vagy csak nehezen értelmezhető a művész személyes háttere, pl. nemzetisége, neme, társadalmi származása, vallása, vagy éppen szexuális orientációja nélkül.

Szabolcs282 2018.03.28. 06:47:55

@karandash: "Szerintem meg nem szabadna úgy kiengedni a fiatalokat az iskolából, hogy nem tanulták meg az analízis, valószínűségszámítás és gráfelmélet alapjait, amivel egy mérnöki szak első évfolyamát túl tudják élni." Kétségtelenül fontos dolgok. De a gondolatod azt a látszatot kelti, hogy a humán tárgyak úgy, ahogy vannak nem fontosak.
Jó példákat hoztál fel a történelemből és az irodalomról. Nagy baj, hogy ezek mind nem hangzanak el az iskolában, mert ez a felsorolt embereknél a személyiségének fontos része volt. Nagyban meghatározta művészetüket, illetve politikát formáló tevékenységüket.

Szabolcs282 2018.03.28. 06:51:46

@Ekrü: Ez kb. azt jelentené, hogy semmiről sem szabadna beszélni az iskolában. Különösen nem a nem egzakt tudományokról. Tehát biztos, hogy nem szabadna verset elemezni. Hiszen mindig felmerülhetne, hogy egyik, vagy másik szülőnek más a véleménye, mint a tanárnak. Egyébként az, hogy vannak homoszexuálisok, és egy személy, akiről tanítanak az iskolában esetleg homoszexuális volt, tény, és nem világnézeti kérdés.

bontottcsirke 2018.03.28. 06:51:51

Miért kéne vele foglalkozni? A heterokkal sem foglalkoznak, akkor miért foglalkozzanak a buzikkal? Az nem magánügy?

Szabolcs282 2018.03.28. 06:52:51

@fénycsepp: Ez a lényeg! Végre egy építő hozzászólás. Köszönjük!

Szabolcs282 2018.03.28. 06:53:32

@Sir Galahad: Egyetértek. Soknál nem tudom, hogy sírjak, vagy nevessek.

Szabolcs282 2018.03.28. 06:59:52

@SimonTemp: 1. Nem az értékéről, hanem az értelmezhetőségéről írtam. Nagy különbség.

2. Attól, hogy valaki féllábú még nem kell, hogy mi is levágjuk a lábunkat... elfogadjuk és ennyi. - Ez igaza a homoszexualitásra is. Ha mindeki elfogadja, sokkal kevesebb szó lesz róla.

Szabolcs282 2018.03.28. 07:03:42

@ételizésítő: Külföldi, ráadásul nem is latin betűs nevek, kifejezések magyar helyesírása. Nálás téma a kötözködőknek. Ha van sapkája az a baj, ha nincs, az a baj.

Gleccsertetű 2018.03.28. 07:32:08

@Szabolcs282: ez hülyeség. minél többen "fogadják" el annál agresszívebb a lobbijuk.

Nzoltan 2018.03.28. 07:38:09

@Thomas Dantes: Hát a történelemben és irodalomban igencsak mellékszál, hogy titokban ki kivel kúrt. Azzal már foglalkozzanak a történészek, irodalmárok. Az általános iskolában nem szükséges ilyen "mélységű" tudás.

SimonTemp 2018.03.28. 08:36:28

@ételizésítő: Oroszt az tanult általánosban, aki nem 20 éves. Utalás volt a koromra, arra, hogy MÁR AKKOR abban az időben beszéltek a homoszexualitásról.

SimonTemp 2018.03.28. 08:58:34

@Szabolcs282: Az már egyéni korlátoltság kérdése, hogy valaki azért nem képes értelmezni egy művet, mert nem ismeri az alkotója teljes élettörténetét, szexuális érdeklődését, lábméretét, szolgáinak számát, etc.

Egy mű akkor figyelemre méltó, ha önmagában megállja a helyét... Radnóti legtöbb munkája ilyen. Nyilván az általános műveltség része ismerni a költő hátteret, de ennek hiányában is értelmezhető és értékes amit letett az asztalra.

Lassan már az a maréknyi fújjogó is eltűnik. Utáni mi lesz a Pride-al? Az a helyzet, hogy érdektelen téma, említést se érdemel, hogy ki és hogyan és kivel szereti csinálni. Aki még ott tart, hogy "némé' egy buzi", annak az élet szinte minden területén komoly hiányosságai vannak és súlyos tévedés, hogy egy melegfelvonulás, vagy egy általános iskolai oktatás ezen változtatni képes. (Előbbi inkább csak olaj a tűzre.) Az általános iskolában azt kellene kiemelni, hogy vannak a normálistól eltérő szexuális beállítottságú egyének is, mint ahogy van szakállas nő meg húgyos bohóc is. De az, hogy arra külön ki kellene térni, hogy egy író/költő milyen szexuális orientációval bírt, az nonszensz. Egyrészt érdektelen, másrészt magánügy.

Ekrü 2018.03.28. 09:17:40

@Szabolcs282: Azt ,hogy ez vagy az a költő,író stb. homoszexuális volt,azt általában elmondják a tanárok is ,azzal eddig sem volt semmi baj,amíg csak tényközlésre szorítkozik.Viszont itt a cikk írója konkrétan ezt mondta: "hogy erről nem hallanak józanul, értelmesen, "-No azt,hogy kinek mi a józan és értelmes,azt ugyan ki fogja eldönteni?Mert szerintem ezt nem a tankönyv írójának,és nem is a tanárnak kéne helyettem eldönteni.

mangolla 2018.03.28. 13:28:12

Nem szoktam kommentelni, de szeretném, ha lenne pozitív visszajelzés is. :) Klassz interjú lett, én szívesen olvastam volna még tovább is. Volt szerencsém az egyetemen a professzor úr egy órájára járni, amit nagyon élveztem, remek előadó. Külön gratulálok a bátorságodhoz, hogy megszólítottad a buszon, és a figyelmébe ajánlottad a művéről szóló bejegyzésed:)

ételizésítő 2018.03.28. 13:52:21

@Szabolcs282:
Csak hát egy műveltségi blogban a szerző műveltségének látható hiánya elég ciki.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2018.03.28. 14:29:10

Egy gondom volt csak, rövid volt az interjú. Lehetne ezt mélyebben elemezni.

Mivel minden költő az életének tapasztalatait, érzéseit írta meg, legyen az épp egy nőhöz, vagy jelen esetben férfihoz fűződő viszonya.

És pont pár napja írtam, az átlag ember a hetero érzelmi kapcsolaton keresztül ítéli meg (tud szerelmes lenni), addig a melegeket szexuális alapon, hisz azok csak seggbedugnak, és Sapho is csak pinanyaló volt.

És ez a gond. Ha látnák azt, hogy ezons neműek között ugyanolyan szerelem lehet, más lenen a megítélés, nem betegnek deviánsnak lennének titulálva.

Ahogy fenetbb írták, minden megjelent az írásokban, a Ady szifilisze éppúgy mint milyen volt Petőfi. megéltek valamit és azok hatása ott van a soraikban.

Szerelem valaki iránt.

Szabolcs282 2018.03.28. 14:32:12

@Ekrü: Ajánlom figyelmedbe a legelterjettebb gimnáziumi irodalom tankönyvek (Mohácsy Károly). Meg fogsz lepődni, de pl. Thomas Mann vagy Pilinszky kapcsán szó sem esik homoszexualitásról.

Szabolcs282 2018.03.28. 14:38:21

@ételizésítő: Nem tartom a műveltség ismérvének, miként ír le valaki latin betűkkel nem latin betűs nyelvből érkező szavakat. Ha az ekloga nem jó k-val (a wikipedia is így írja), akkor Szapphó miért jó sz-el és ó-val?

ételizésítő 2018.03.28. 16:12:00

@Intimitás Gourmet:
Hozd már elő Adytól azokat a sorokat, amelyek a szifiliszére utalnak.
Én nem találtam.

@Szabolcs282:
Azért, mert az ecloga latinból lett átvéve, maga Radnóti is c-vel írta.
A görög meg nem latin betűkkel ír, és megvannak rá az átírási szabályok - Σάπφω, a szigma = sz, az omega meg hosszú ó. A kiejtése meg szápfó.
És bizony, ez is a műveltség része, ahogy a helyesírás is.
Mondjuk hogy nem Shakespeare-el, mert -al/el rag nincs a magyarban, hanem Shakespeare-rel, mert -val/vel rag ellenben van, és hasonul.
Ez egy matekról vagy fizikáról szóló blogban is ciki lenne, egy irodalomról szólóban meg rettentő ciki.
De talán kérdezd meg róla Nádasdyt.

Hernyók Vendel jr (törölt) 2018.03.28. 19:17:09

@Szabolcs282: Értsétek már meg végre, hogy két férfi üzekedése a többség számára gusztustalan! Olyan, mint pl. az orrtúrás. Arra sem büszkék az érintettek. Tudjuk, hogy van ilyen, de ha nem kérkednek vele, akkor a kutyát sem érdekli. A hangoskodásotok tehát kontraproduktív.

Vipera01 2018.03.28. 19:24:18

@Terézágyú: Sokminden rombolhatja a közmorált. Korrupció, valóságshow-k, nyílt erőszak... a homoszexualitás elfogadása is egy ilyen dolog.

Hernyók Vendel jr (törölt) 2018.03.28. 19:26:30

@Szabolcs282: Régi vicc, még a Szovjetunióban hallottam: megkérdezik a jereváni rádiótól: "Igaz, hogy Csajkovszkij homoszexuális volt?" Válasz: "Igen, de nem ezért tiszteljük."

Vipera01 2018.03.28. 19:28:56

@ételizésítő: @Szabolcs282: De, a homoszexualitástól meg lehet szabadulni. Nagyon nehezen, de meg lehet.
Angoltudás szükséges, de íme példának Dean Bailey története: www.lifesitenews.com/news/ex-gay-homosexuality-is-just-another-human-brokenness

Amúgy én úgy vagyok vele, hogy nem zavar a dolog, amíg otthon a négy fal között csinálják. Addig az ő dolguk. Ha viszont nyilvánosan felvállalják, pl. kézenfogva sétálnak, vagy csókolóznak, az viszont már nemcsak az ő dolguk, mert közfelháborodást kelt, és rombolja a közmorált egy ilyen abnormális dolog felvállalása.

Ahogy nem normális dolog állatokhoz vagy gyerekekhez vonzódni, éppúgy nem az a saját nemünkhöz vonzódni.

Vipera01 2018.03.28. 19:32:07

@Intimitás Gourmet: A homoszexuálisok körében nagyságrendekkel gyakoribb a partnerek válogatása, mint a heterók körében.

A másik meg: ha normális dolog egy azonos neműt szeretni, akkor éppúgy normális:
- egy állatot szeretni
- egy gyermeket szeretni
- egy tárgyat szeretni
- több embert szeretni

Amíg egy homoszexuális pár nem tud önállóan, külső segítség (azaz béranyaság, spermadonor stb.) nélkül gyermeket nemzeni, addig a saját nemünkhöz vonzódni egy rendellenesség lesz.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2018.03.28. 22:27:17

@Vipera01: Nos a szexuális partner válogatás gyakoribb, de a válás már alacsonyabb.

Nem tudom miért kell állandóan szexuális alapon kezelni a melegeket. Csak élni szeretnének. Elárulom a legtöbb pedofil eset sem homoszexuális alapú.

A poliamoria meg főleg heteroszexuálisok között népszerű.

ételizésítő 2018.03.28. 22:39:18

@Vipera01:
Az orvostudomány mai állása szerint nem lehet.
Kb. mint a kékszeműségtől. Azt is egy génmódosulás okozza, és nem lehet megváltoztatni.

"Ha viszont nyilvánosan felvállalják, pl. kézenfogva sétálnak, vagy csókolóznak, az viszont már nemcsak az ő dolguk, mert közfelháborodást kelt, és rombolja a közmorált egy ilyen abnormális dolog felvállalása."
A bigott hülyék között, akiknek úgy sincs moráljuk, csak képmutatásuk.
Engem nem zavar. Ha nekik jólesik, csinálják.

"A homoszexuálisok körében nagyságrendekkel gyakoribb a partnerek válogatása, mint a heterók körében."
Népszerű tévhit, kár, hogy nem igaz. És a partnerek váltogatásának oka is gyakran az, hogy a hozzád hasonló hülyék elől kell bújkálniuk. Ha nyíltan vállalhatnák magukat és a párjukat, kb. ugyanaz vagy kevesebb lenne a partnerváltogatás. De ismerek olyan buzikat, nem 1-2 párt, akik együtt vannak 30+ éve.
Meg olyan heteróKAt (érted, többet) is, aki 45 évesen túl van a 2000 partneren, és nem pornószínész egyik sem.

"ha normális dolog egy azonos neműt szeretni, akkor éppúgy normális"
Legalábbis mindegyik ugyanolyan génmódosulás, amiről nem tehet, akinek ilyenje van, és nem gyógyítható, max. elnyomható.

Bisi 2018.03.29. 09:16:22

@karandash: "A homoszexualitásról szerzett ismeretekért nem adnak kenyeret meg ájfónt a boltban." - Ettől készen vagyok. :) :)
@Vipera01: "rombolja a közmorált" - ellenzem a hátrányos megkülönböztetést, de ugyanígy óriási problémának látom a pozitív diszkriminációról beszélünk. Ma Magyarország nem tart itt, de az USA-ban és pár európai országban nagyon átestek a paci túloldalára.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2018.03.29. 10:19:49

Ettem magam kicsit, hogy az A után ( normális osztályfőnök, vagy művészeti tantárgy tanár-serdülő diák kapcsolatban minden bizonnyal alőkerül a homoszexualitás témája, és a tanár megfelelő felkészültsége esetén nem okoz semmiféle problémát) mondjak-e B-t is, azaz, hogy mindez hogyan is történik, és mik azok a bizonyos megfelelő ismeretek. Sajnos nagyon hosszú lenne egy korrekt sorbafejtéses levezetés, tehát csak néhány láncszemet emelnék ki. A normális tanár - diák - szülő kapcsolat alapja a teljesen nyílt, de nem provokatív kommunikáció. (Szülői értekezleten ott vannak a diákok is, és persze nem értekezlet, hanem munkával, játékkal tarkított irányított beszélgetés. Az osztályfőnöki órák pedig hol beszélgetős témafeldolgozások, hhol dramatikus megmerülések egy-egy problémában, jelenségben ( Kultúraelemben.) Egyszer nyilvánvalóan témává kell emelni az erotikus beállítódások problémáját is, de Buda Béla figyelmeztet rá, hogy "ha az intézményes pedagógia majd elkezdi az úgynevezett szexuális nevelést, nem az az óra lesz a legdöntőbb, ahol a fiatalok néhány nagyon fontos biológiai-technikai dologról értesülnek, hanem az egész komplex nevelési folyamat. Az, hogy az adott iskolában hogyan formálódnak általában az interperszonális, különösen pedig a fiú-lány kapcsolatok." Na, de konkrétan akkor mit mondhat egy normális felnőtt ember a serdülőknek a homoszexualitásról? Betegség vagy nem, szabad, vagy nem, ülhetsz-e összeölelkezve azonos nemű partnerrel az iskolában vagy nem... stb. Korábban már nyilván megbeszélték, hogy szigorú értelemben véve ( egy kőkori vadásztörzs pszichés státusához hasonlítva) lakosságunk jó kilencven százaléka kifejezetten pszichés betegnek nevezhető. Ilyen értelemben a homoszexuálisok is azok. Ha viszont elfogadjuk azokat a társas viselkedésmintákat, kapcsolatrendszereket, hiedelemvilágokat ( Lásd mondjuk Csányi Vilmos: Íme az ember!), amik törzsi viszonyok felbomlása utáni társadalmakat jellemzik, nem betegségnek nevezzük, hanem a nagy átlagtól eltérőnek. Nyilvános viselkedésükre, elvileg nem kellene más szabály vonatkozzon, mint heteró párokéra, utóbbiaknál sem szeretjük, ha demonstratíve nekiállnak csókolózni az aulában, rosszalló pillantást küldünk feléjük, később megbeszéljük, miért ne, de egy normális, szeretetteli összeölelkezés, nyakba csókolás ellen nincs semmi kifogásunk, elfogadó mosollyal vesszük tudomásul, és persze félrenézünk, ahogyan a tanár automatikusan félrenéz, ha az ellenkező nemű öltöző vagy WC ajtaja véletlenül nyitva marad. ( Érzelmi intelligencia minimum.) Azonban tudomásul kell vegyük, hogy a népesség többségében ( Akár a tanárban is) bizony kellemetlen, akár fóbiás érzéseket kelthet egy homoszexuális enyelgés, ezt be kell számítani. ( Gondolj csak arra, hogy a saját nyáladdal sincs problémád, amíg nem látod, de ha kiköpöd magad elé... Brrr. ) És persze azt is be kell számítani, hogy a szexuális irányultság önmagában nem jelent semmiféle érték negatívumot vagy pozitívumot, előnyt vagy hátrányt, a megélt (bevésődött ) élmények, traumák viszont mély nyomokat hagyhatnak a fiatalokban, ami persze a hetero viszonylatban is megesik. És persze azt is tudomásul kell vegyük, hogy egy négyszáz fős tanulócsoportban, a statisztikák szerint feltétlenül van tíz- húszegynéhány kifejezetten homoszexuális, és ugyanennyi biszexuális beállítottságú tanuló. Rajuk való tekintettel tehát épp úgy elfogadhatatlan a buzizás, mint ahogy a cigányozás, zsidózás, románozás is kb. olyan, mint egy ebédlőasztalra felrakott sáros bakancs. Pláne egy sportiskolában. ( Ami persze nem jelenti azt, hogy normális módon ne lehetne átbeszélni mondjuk a kisebbségek politikai vezetőinek sajátos érdekviszonyait ( Lásd erről bővebben pl. a korai TGM-t)
süti beállítások módosítása