Szimatolás az irodalom világában

Én nem csinálom a divatot. Én vagyok a divat…

Dokuregény Coco Chanel életéről

2018. november 24. - Szabolcs282

9_40.jpg

- csak egy a számos Coco Chanelnek tulajdonított szállóige közül. A dáma nem volt álszerény. Michelle Marly, Coco ​Chanel és a szerelem illata című, nemrég megjelent kötetében a divat nagyasszonya életének talán legrejtélyesebb időszakát, a Chanel Nº 5 születésének éveit meséli el.

Gabriellből Coco

Gabrielle 1883-ban egy házaló ügynök és egy mosónő gyerekekként született. Anyja halála után apácák árvaházába került. Itt tanulta ki a varrónői mesterséget. Ruhajavítással kezdte, de nagyratörőbb tervei voltak. A közép-franciaországi garnizonváros, Moulins, majd a felkapott üdülőhely, Vichy mulatóiban lépett fel énekesnőként, hogy magas rangú katonákkal és gazdag urakkal kapcsolatokat teremtve bejusson a jobb körökbe. 

Qui qu’a vu Coco? – gyakran énekelte a népszerű dalt. Így lett Gabrielleből Coco. Eredeti felvétel!

Varrónőből tervező

Ügyesség, fantázia és kitartás nélkül nem forradalmasíthatta volna a női öltözködést, nem teremthetett volna divatbirodalmat, amelynek tavalyi forgalma 10 milliárd euró volt, és a Time magazin se választotta volna a divatszakma egyetlen képviselőjeként a XX. század legbefolyásosabb személyiségei közé. De mindez szeretőinek támogatása nélkül sem sikerült volna.    

2_122.jpg

Coco és Balsan

Étienne Balsan volt az első a sorban. Vichyben ismerkedtek meg. Üzlethelyiséget vett neki Párizsban, ahol Coco kalapszalont nyitva belépett a divatszakmába.

3_81.jpg

Coco és Boy

Balasant barátja, Arthur Capel, becenevén Boy váltotta. Hitele segítségével lett a kis kalapüzletből exkluzív butik az elegáns rue Cambonon, Párizs I. kerületében és a felkapott normandiai üdülőhelyen, Deauvilleben. Boy ’19-es tragikus halálával kezdődik Marly dokuregénye.

5_63.jpg

Rue Cambon 31. Az első szalon ma is várja a vevőket.

Dokumentumokból regény

6_51.jpg

Dokuregény, napjainkban felkapott műfaj. Doku, mert a középpontban egy létező személy áll. Regény, mert az író kiszínezve meséli az élettörténetet. Keveredik a valóság és a fikció. Coco Chanel életét és kreációit legendák övezik. Egy dokuregény ideális főhőse! A mítoszokat maga teremtette leplezendő nem éppen fényes származását, és hogy a magát saját erejéből naggyá lett, független, erős nőnek beállító Coco útját a sikerhez férfiak egyengették. Szerepüket igyekezett bagatellizálni, azt viszont nem tagadta, hogy szabados életet élt. Ez is része volt feminista önképének.

Egy jó dokuregény kellemes szórakozást kínálva ismerteti meg az olvasó, egy híresség életével és kora történelmi, társadalmi hátterével. Marly regénye ilyen! Az írónő fontosnak tartotta a hitelességet. Ezért legalább annyit merített a kortársak életrajzaiból és visszaemlékezéseiből, mint nősnője vallomásaiból.    

Tervezőből divatdiktátor  

1_189.jpg

„Hihetetlen, mit hordtak a hölgyek a fejükön. Többségük felcicomázott harci paripának tűnt.”

A regény kezdetén, ’19-ben a Chanel név már fogalom volt a divatvilágban. Coco a kalap-, majd a ruhadivatot is forradalmasította a pragmatizmus jegyében. Coco előbb letisztultá, funkcionálissá varázsolta a XX. század második harmadáig a hölgyek gardróbjának elmaradhatatlan részének számító kalapot. Majd ugyanezt tette teljes ruházatukkal. Hosszú, egyenes szoknya, levegős nadrág, könnyű, öv nélküli blúz, mindez feketében, fehérben, vagy bézsben, rövid hajjal – a modern, öntudatos nő megjelenése á la Chanel.

„Megszabadította a nőket a fűzőtől!”

- summázta a győzelemre vitt divatforradalmát.

7_51.jpg

Ez a letisztult formájú egyrészes az ízléses nők számára egyfajta egyenruha lesz – mondta Coco ’26-ban a Vogue magazinnak. Igaza lett! A ’kis fekete’ (petite robe noire; little black dress) máig fogalom. A képen Audrey Hepburn viseli.

Ruhából parfüm

Mielőtt (play)Boy a Francia Riviérán sportkocsijával árokba száguldott és szörnyet halt volna, ötletet adott szeretőjének s pártfogoltjának: saját parfümmel lepje meg legjobb vevőit. Ha hihetünk Coconak, Boy volt A szerelem. Személyének örök emléket állítandó nem csak egy parfümöt akart, hanem A tökéletes illatot, és ezzel a divat után a kölnik világát is meghódítani.

Parfümből forradalom 

8_47.jpg

Coco és Dimitri.

Chanel Nº 5 születéséhez már a következő lovagon keresztül vezetett az út. Dmitrij Romanov, II. Sándor cár (1855-81) unokája és az utolsó orosz uralkodó, II. Miklós (1894-1917) unokaöccse volt. A nagyherceg párizsi emigrációban élt nővérével. Utóbbi kendőjén fedezte Coco az illatot, amelyben megismerte jövendő parfümje alapját.

Akadt viszont egy probléma. A kifejezetten a Romanov hölgyeknek alkotott illat receptje az Orosz Birodalom legnagyobb parfümgyárát alapító francia alkotójával együtt eltűnt a forradalom zűrzavarában. Fiának sikerült a menekülés. Ernest Beaux apja szülőföldjére visszatérve kis manufaktúrát hozott létre a parfümkészítés fővárosában, Garsse-ban. Itt kereste fel őt Coco és Dmitrij, hogy megpróbálják rekonstruálni a Romonavok kölnijét, ill. kikísérletezni a Chanel-illatot.      

10_43.jpg

Coco és Ernest Beaux

„Nincs jövője annak a nőnek, aki nem visel parfümöt.”

- vélte Coco. A Chanel Nº 5-ot ’22-es piacra dobásától napjainkig sokan viselik. Közel száz éve helye van a parfümök Top 10-es eladottsági listáján. Minden 30. másodpercben elkel belőle egy üveg! Sokan az érett nők illatának tartják. Ennek ellentmond, hogy ’52-ban az akkor 26 éves szexszimbólum, Marilyn Monroe megsúgta a világnak, hogy csak a Chanel Nº 5-t viselte az ágyban.

11_35.jpg

Chanel illata két okból is forradalmi volt: a megszokott 1 helyett, ha nem is 250, ahogy Coco terjesztette, de 31 virág illatát tartalmazta.   

A hatás a parfümériákon jóval túlnyúlt: Bobby E. Lüthge regényt, Friedrich Schröder operát írt, míg Andy Warhol fotókollázst készített a legendás illatból.

12_30.jpg

A parfümnek nem csak az illata, de az üvege is különleges. ’59 óta a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA) az állandó kiállítás része. Egy gyógyszeres üvegcse ihlette, amit Coco Boy halála után a férfi úti-neszesszerében talált – hangzik a legenda, amely egy melankólikus fejezetben kibontva Marly regényének is része.

Kéncsőfeliratból márkanév

Honnan a különös név? – a regényből Mademoiselle Chanel mind a 4 (!) magyarázata kiderül:

  • új kollekcióját minden év 5. hó 5. napján mutatta be;
  • ez a Venus, és így a nyugati és keleti kultúrákban egyaránt a szerelem száma: 3 a férfi + 2 a nő = 5, kettejük oszthatatlan összege;
  • a parfüm alapjául a labor 5-ös számú kémcsővének tartalma szolgált;
  • ez a ciszterci rend szimbolikus száma, amelyet a kis Gabrielle az árvaház mennyezetének és padlójának számos motívumban látott nap mint nap.

Habár Dimitrij nélkül nem születhetett volna meg a Boynak emléket állító parfüm, Coco szíve már kapcsolatuk alatt másé lett. A zeneszerző és karmester, Igor Sztravinszkij következett. 

13_23.jpg

Ezt a szerelmet egyikük sem verte nagy dobra. Ezért nincs meghitt felvétel sem. A kép a ’09-es Coco Chanel és Igor Stravinsky - Egy titkos szerelem története című filmből származik.

A divatot forradalmasító Coco és a zenét a feje tetejére állító Stravinszkij viharos románcával és a Chanel Nº 5 világhódító útra indulásával ér véget a romantikus-realisztikus, kellemes kikapcsolódást nyújtó, és egyúttal ismereteinket bővítő dokuregény.

A főhős élete azonban még tartogatott néhány fordulatot.

Nagyformátumú divattervezőből pancser kém

A férfiak továbbra is alakították a dáma sorsát. Igaz, a ’40-es években már nem szerencsés irányba. A dúsgazdag divatdiktátor ’37-től a szalonja tőszomszédságban álló Hotel Ritz lakosztályában élt.

14_27.jpg

A kétszobás suit hálója.

4_69.jpg

Coco a divatházával szembeni lakásában egyetlen éjszakát sem töltött el. Hálószoba sem volt. Az otthonnak aligha nevezhető ingatlan műteremként szolgált, berendezése pedig múzeumra emlékeztet. 

A luxusszálloda volt ’40-től Hans Günther von Dincklage, német diplomata, a Gestapo párizsi munkatársának otthona. Franciaország megszállása után a Wehrmacht és az SS tisztjei állandó vendégek voltak. Mademoiselle Chanel előbbivel szerelmi, utóbbiak sokaságával baráti viszonyt ápolt.

15_15.jpg

Coco egy náci barátjának nyújtja csókra kezét von Dincklage társaságában.

A divat nagyasszonya kedvükért Madridban, ill. az ottani brit követségen kémkedett. Később – sikertelenül – próbált a nácik kívánságára kapcsolatot teremteni Churchill-el különbéke tapogatózások érdekében. Nem épp sikeres kémnői karrierjét még megmagyarázhatta: kapcsolataival kiszabadíthatta politikai okokból internált unokaöccsét. A fiú sorsa valószínűleg tényleg nem hagyta hidegen a kemény üzletasszonyt. Halála után ő lett a fő örököse.   

Sikeres üzletasszonyból kapzsi hiéna

Nem lehet viszont mentsége zsidó üzlettársa kisemmizésére tett kísérletére. Ezért viszont később drágán fizetett. A történet a Chanel Nº 5-el indult. A parfüm jogai egy külön cégben voltak, ahol a zsidó származású, francia üzletember, Pierre Wertheimer volt Coco 50%-os partnere. A férfi kiváló kapcsolatai elengedhetetlenek voltak az USA, majd a világ meghódításához.

18_11.jpg

Pierre Wertheimer

Wertheimer ’40-ben Amerikába menekült. Részesedését pro forma egy barátjának adta el. Chanel még náci barátai segítségivel sem tudta elérni, hogy a francia gazdaság „árjásítása” keretében kisajátíthassa az egész céget. A háború után a barát visszaadta a részesedést Wertheimernek. Coco még ekkor is tovább küzdött a parfüm kizárólagos birtoklásáért. Végül nem csak ebben a csatában győzött a kisemmizni próbált üzletember. 

Grande Dame-ból kollaboratőr

A nagy Chanel a háború után kollaborátorként őrizetbe került. Kapcsolatai révén a hosszabb börtönbüntetést megúszta, de persona non grata lett a jobb párizsi körökben. Szeretőjét, von Dincklagét követve Lausanne-ba költözött, és ’54-ig a svájci városban élt. Innen támogatta anyagilag német barátait, akik közül többet háborús bűncselekmények miatt ítéltek el.  

17_12.jpg

Coco Lausanne-i villája.

A mélyből ismét a csúcsra            

A nem maga gyártotta legenda szerint az egykori divatdiktátor nem bírta elviselni Christian Dior sikereit. Állítólag azt mondta, az új sztár visszaviszi a női divatot a fűző korába.

19_9.jpg

Chanel és Dior. A képen nem látszik, de nem volt jó a viszony.

Chanel imidzse azonban továbbra is rossz volt és a tőke is hiányzott az újrakezdéshez. Nemvárt helyről érkezett a megoldás: Wertheimertől a divatház tulajdonjogáért cserébe megkapta a szükséges pénzt. Az újrakezdés rosszul indult. A francia sajtó leszólta az új kollekciót. A ’30-as évek szelleme kísért – állt az egyik divatlapban. Az amerikaiak máshogy vélekedtek. A Life magazin áradozott az új kosztümről. Marlene Dietrich, Birgitte Bardot, Grace Kelly, Romy Schneider, Ingrid Bergman és Elizabeth Taylor pedig egymásnak adta a Chanel szalonok kilincsét. A gazdagok és szépek újra Chanelt hordtak.

21_8.jpg

A Franciaországban először leszólt, az USA-ban viszont rögtön magasztalt „Chanel-kosztüm” ma már a divattörténet klasszikusai közé tartozik. Kiállítási tárgy a berlini Iparművészeti, a kölni Kortárs Művészeti, a New York-i Metropolitan és igazi elégtételként a párizsi Divattörténeti Múzeumban is.

Tüzes szeretőből megkeseredett öregasszony

Chanel ’50-ben nem csak von Dincklagellel, de a szerelemmel is szakított. ’54-től a haláláig hátralevő közel 20 év minden percét végigdolgozta. Ismét a csúcson volt, de ez sem pótolta a családot, a társat, az otthont. A kevés közeli ismerős egyike, Karl Lagerfeld szerint „vad, hirtelen haragú és agresszív vénasszony” lett. Barát csak egy akadt, egy másik viharos életű, zaklatott művész, Romy Schneider.

„Coco alapvetően változtatta meg a világszemléletem.”

- vallotta a mozivászon fiatal sztárja.

20_8.jpg

Coco igazítja Romyra a híres Chanel-kosztümöt.

A Grande Dame saját nagysága megszállottja lett. Műterem-lakása személyzetének például Chanel Nº 5-el illatosított lépcsőházzal kellett hazavárnia.

’71-es, agyérelzáródás miatt 87 évesen bekövetkezett halálához is legenda kapcsolódik.

„Tehát így halok meg!”

– voltak utolsó szavai.

Kreációiban halála után is továbbélt. A kollekció, amin halálakor dolgozott, post mortem került a kifutóra. Divatbirodalma ugyan már a harmadik generáció óta a Wertheimer-családé, de büszkén viseli a női öltözködést forradalmasító Coco nevét.

16_12.jpg

Coco Chanel Lausanneban nyugszik. Ruhái és parfümjei az egész világon tovább élnek.

Képzőművészből irodalmi és filmművészeti múzsa

Nem Michelle Marly volt az első, akit megihletett Coco Chanel élete. Számos film, regény és dokumentumkötet középpontjában áll a legenda. A legismertebb film az Audrey Toutou főszereplősével készül ’09-es, Coco Chanel címen a magyar mozikban is vetített alkotás.

22_6.jpg

Audrey Taotou Coco szerepében.

A film története pont ott ér véget, ahol Marly kötete elkezdődik. Az írónő állítása szerint ez a véletlen műve.

„Csak a regény megírása után látta a filmet.”

- írja az utószóban. Romantikus állítás. Illik egy Chanel-regényhez.

 

Michelle Marly, Coco ​Chanel és a szerelem illata

Kossuth, 2018, 432 oldal, 3990 Ft.

Fordította: Várnai Péter

 sam_0427.JPG

Petrus Szabolcs. A háttérben a parfümkészítés fővárosa, Grasse.

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvtacsko.blog.hu/api/trackback/id/tr8314375433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.