Előző bejegyzésünkben bemutattuk az itáliai nők részben sikeres XX. századi harcát az emancipációért. Most pedig következzen a szomorú folytatás! Lássuk, hogy tette Berlusconi az egyenjogúsági harc eredményeit semmivé, az olaszt pedig egy hímsoviniszta társadalommá.
Balra tekintenek, jobbra szavaznak
Moravia és Pasolini. Elvtársak és barátok voltak.
A háború utáni Itália politikai és kulturális életét különös ellentmondás jellemezte. Az olaszok szemében a fasizmussal morálisan az egész jobboldal leszerepelt. A közvéleményt, a szellemi, kulturális életet a jóval nagyobb erkölcsi tőkével rendelkező baloldali, kommunista értelmiségiek formálták: Alberto Moravia és Pier Paolo Pasolini, valamint az előző bejegyzésünkben bemutatott írónők: Elsa Morante, Natalia Ginzburg, Dacia Maraini és Margaret Mazzantini. Ők voltak az olasz állami tévé, a RAI ’54-es indulása után a közéleti műsorok állandó szereplői. A félsziget lakói világnézetileg mégis konzervatívok maradtak. Ezért ’45 és ’93 között gyakorlatilag minden parlamenti választást a Kereszténydemokrata Párt nyert meg (Democrazia Cristiana - DC).
A RAI konkurenciát kap
A tévé jelentőséget Olaszországban nem lehet túlbecsülni. A ’60-as évektől nem csak tömegmédiummá, hanem a legfontosabb információforrássá és igazodási ponttá vált. Az első igazi kapocs a tradícióiban, világszemléletében és eleinte még nyelvében is széttagozott Itáliában.
A ’80-as években a RAI konkurenciát kapott. Elindultak a kereskedelmi tévék. Szinte mindegyikük a kezdetektől a mai napig Silvio Berlusconi tulajdonában áll. A RAI országos szórási monopóliumának ’82-es megszűnése után rögtön három adót is alapított: Canale 5, Italia 1, Rete 4.
Berlusconi a '80-as évek elején.
Berlusconi, becenevén Il Cavaliere (A lovag) tudta, hogy honfitársai képmutatók. Baloldali értelmiségiek fejtegetéseit hallgatják és a neorelaismo művészfilmjeit nézik, de valójában könnyű szórakozást kínáló tévére vágynak. Adói ezt adták nekik: baloldali okostojások és kultúra helyett felszínes, sokszor vulgáris szórakozást. Elindult az ország szellemi, morális lejtmenete.
Kereskedelmi tévék nőképe – lejjebb nincsen!
Striscia la notizia - közéleti tévéműsor olasz módra.
A háttérben két csinos, fiatal lány. Egymással táncolnak. Viháncolnak. Testüket csak bikini fedi. Elöl két idősödő, kopaszodó úr hevesen gesztikulálva vitatkozik. Rá-rá csapnak a lányok fenekére. Nem egy peep-showban vagyunk. Egy esti közéleti tévéműsort látunk. A két lány foglalkozására nézve veline, a két úr politikus.
A ’80-as évek közepére a nők belefáradtak az évtizedes egyenjogúsági harcba. Frusztrálta őket, hogy néhány sikerük ellenére a munkaerőpiacon és a közéletben továbbra is fényévekre maradtak az egyenjogúságtól. Visszavonultak. Észre sem vették, hogy a kertévék mire predesztinálták a nőket.
Dekoratív bútordarabok lettek. Minél szebbek és lengébben öltözöttek, annál jobban emelik a kvótát. Előny, ha játszák az együgyűt, még jobb, ha tényleg azok. Lapot ritkán osztanak nekik. Csak párkapcsolati, háztartási, gyereknevelési kérdésekben szólalhatnak meg. Politikáról, gazdaságról nem lehet mondanivalójuk.
Ez a nőtípus a közéleti műsorok állandó díszlet, egyenesen foglalkozás lett: veline. Országos castingokon választják ki őket! Jelentkezőből nincs hiány. Felmérések szerint még az értelmiségi pályára készülő nők is a tévébe kerülve akarnak kapcsolatokat építeni. A veline feladata lett a csúnya, öreg férfiakat, tehát a politikusokat ellensúlyozni. Ez a felállás olyan megszokottá vált, hogy már a műsorokba meghívott baloldali, liberális értelmiségiek, politikusok sem akadtak fent rajta.
A prűd olasz társadalom számára a tévéképernyőkön a trágárkodás, az ocsmány viccelődés és a legbizarrabb szexuális témákat is normálissá váltak. A ’Cavalliere’ egy országot igazított saját, vulgáris nőképéhez.
Berlusconi a politikába megy
Miután ’A lovag’ beszállt a politikában, majd 20 évig keresztül meghatározza azt, tovább romlott a helyzet. A köztévéket is saját kereskedelmi csatornáinak mintájára alakított át. A ’90-es évektől már a kutyaeledelt is csak fedetlen keblekkel hirdetik Itáliában. A média után a politikába is bevitte a 'szép butuskát':
Európának szexibbnek kell lennie!
– mondta ’08-ban az EP-választás előtt, és jobboldali-konzervatív pártszövetségének listáján szinte csak velinék kerültek befutó helyre.
Mara Carfagna, Berlusconi egyik patronáltja nem sokkal később esélyegyenlősségi miniszter lett. Miért?
Mert szívesen veszem körül magam szép hölgyekkel
– mondta ’A lovag’. A mellette álló Carfagna bárgyún mosolygott.
Berlusconi és Carfagna a parlamentben.
Berlusconi ténykedésének kézzelfogható következménye: A Világgazdasági Fórum tanulmánya szerint Itália világviszonylatban is sereghajtó, ha a nők és férfiak közötti bérkülönbségről, a hölgyek vezető pozícióba kerülési esélyéről, vagy általában nemi diszkriminációról van szó.
De tényleg ilyen alávaló lenne az olasz férfi? Eugenio Scalfari, a balliberális napilap, a Repubblica főszerkesztője árnyalja a képet:
Berlusconi különös képessége, hogy kihozni legrosszabb tulajdonságainkat. Médiabirodalma indította el a társadalmat az elhülyülés útján.
Ha ilyen barátod van, nincs szükséged ellenségre se…
Beppe Grillo. Megígérte, de nem hozott új stílust.
A legutóbbi önkormányzati választások előtt a jelenleg kormányzó 5 Csillag Mozgalom római polgármester-jelöltnője bedobta a törülközőt, miután a konkurens pártok politikusai naponta nevezték ronda, kövér, munkanélküli háziasszonynak.
Normális, ha egy többszörös anya kissé molett
– ’védte meg’ a pártelnök. Ő ugyan az a Beppe Grillo, aki az utált olasz politikai mainstream és stílus elutasításával lépett a közélet színpadára és tette az ország legerősebb pártjává az 5 Csillagot.
És ő még a jobbak közül való.
Maga csak azért lehet itt, mert jól tud szopni!
– kiabálta be egy párttársa a törvényhozásban egy szociáldemokrata képviselőtársnője felszólalására reagálva.
Szintén a legutóbbi római helyhatósági választáson egy másik jelöltnőt, a várandós Melonit a konzervatív ellenjelölt azért szólította fel visszalépésre, mert egy „nőnek gyerekeivel és a családjával kell foglalkoznia”.
Hihetetlen, ami ebben az országban történik. Itt rémálom nőnek lenni
- reagált a szociáldemokrata párt egészségügyi minisztere, Beatrice Lorenzin.
Fény az alagút végén?
Az utóbbi években vannak biztató jelek is:
Az unga-bunga-botrány még az olasznak is sok volt. ’11 februárjában milliók mentek az utcára a hímsoviniszta közállapotok ellen, és az akkor kormányfő Berlusconi lemondásáért. Tegyük hozzá, utóbbit nem sikerült elérniük.
A szociáldemokrata Matteo Renzi elvi kérdésnek tekintette, hogy ’14-ben megalakult kabinetjébe ugyan annyi nő, mint férfi kapjon tárcát.
Matteo Renzi kormánya.
A botrányos választási kampány után elégtétel lehetett a hölgyeknek, hogy az örök város történetében először egy hölgyet, Virginia Raggit választották főpolgármesterükké a rómaiak.
Virginia Raggi
Mérföldkő volt az is, amikor a RAI Monica Maggioni személyéében első ízben hölgy elnököt kapott. Rögtön két intézkedésével is nagy port kavart.
Monica Maggioni
Levette a programról az olasz macsó-média jelképét, a Miss Italia-választást. Ez nem egy átlagos szépségverseny.’46-os indulása óta a RAI programján volt. A tévé indulása előtt rádióműsorként közvetítették! Sofia Loren és Gina Lollobrigida is Miss Italia győztesként szerzett országos ismertséget.
A talk-shownak is mennie kellett, amely egy szombat esti adásában az izgalmas kérdést feszegette, miért jobbak a kelet-európai nők az olaszoknál. A vendég Fabio Testi egy népszerű színész és közismert Berlusconi-fan volt. A nézők megismerhették nőideálját:
Tudja, hogy a gyereknevelés a fő feladata, de ügyel arra, hogy a szülés után szexi maradjon; anyaként se hagyja el magát, otthon sem jár maci-naciban; tökéletes háziasszony, eszébe sem jut megcsalni az urukat; ha kell csöndben maradnak, tudja, hogy a férfiak kezébe a gyeplő helye. A kelet-európai hölgyek ilyenek
– vont konklúziót a 75 éves casanova. A szerkesztő szerencsére nem feledkezett meg az esélyegyenlőségről. Meghívott egy ukrán hölgyet is. Valószínűleg a nézőket nem lepte meg, hogy megerősítette Testi szavait. Sőt rájuk is tett egy lapáttal:
Fabio Testi
Otthon melegítőben? A papa elsőként arra tanított meg, hogy egy nő otthon is miniszoknyát hord. Fontos a házastársi tisztelet, de nem kérdés, ki a család feje: a teremtés koronája, a férfi.
Petrus Szabolcs