Szimatolás az irodalom, a gasztronómia és a turizmus világában

Könyvtacskó

„Merni kell kockáztatni. Bele kell ugrani.”

Egy Óbudai kávézó sikertörténete

2025. január 10. - Szabolcs282

cafeversum3.jpg

Csak egy kósza gondolat volt

Gyöngyi sosem álmodott kávézóról. Középvezetőként dolgozott a közigazgatásban. Elégetett volt a munkájával, jó kapcsolata volt a kollégáival. Elkezdte azonban zavarni a monotonitás, több kreativitásra, több emberi kapcsolatra vágyott. „Nyitok egy kávézót” – mondta magát is meglepve kolléganőjének. A kósza gondolat nem hagyta nyugodni, egy héttel később felmondott. 

Látta, hogy nagy a konkurencia, amilyen sok kávézó nyílik, olyan sok zár be. Mégis bízott a sikerben, mert mást, többet akart: közösségi, kulturális teret, ahova a környéken élők betérnek, kávé, süti, fagyi mellett beszélgetve kilépnek a mindennapok mókuskerekéből. Így jött a sokszínűségre utaló név: Cafeverzum. 

„A tudat, hogy meghoztam a döntést, magabiztossá tett.” 

A felmondás utáni hetek utazással, pihenéssel töltötte, miközben a neten olvasgatta, mire lesz szüksége az elhatározott 2024 eleji nyitáshoz. Így talált rá egy kiadó helységre a Bécsi út sétálóövezeti, a századforduló hangulatát idéző részén, otthona közelében. 

A kibérléssel felgyorsultak az események. Mielőbb meg akart nyitni. Nem ismert senkit a vendéglátásból. Egyetlen kapaszkodója az volt, hogy a helységben korábban működött már kávézó, így, még ha nem is vett át semmit, nagyjából világosak voltak a technikai és jogi feltételek. 

Paradox, de önbizalmát erősítette, hogy számolt a bukás lehetőségével. „Elhatároztam, hogy nem leszek görcsös. Nem dől össze a világ, ha nem sikerül.” Most is így gondolja. „Ha kell, el fogom engedni.” 

A magabiztosság miatt csak visszanézve látja, hogy nehezebb volt a megvalósítás, mint gondolta. Pontosabban fárasztóbb. Mégis úgy érzete és érzi most is, megy gördülékenyen. „Mindig találok valakit, aki segít a következő lépésnél.”

Az elégedett vendég a legjobb marketing

„Mindent máshogy csináltam, mint ahogy a nagykönyvben meg van írva.” Példának a marketing hiányát hozza. Logó a nyitás után két hónappal, Facebook oldal hárommal lett. „Először nyissak meg, utána minden mást, szép sorjában” – gondolta, szembemenve az ajánlásokkal. 

20241223_151533.jpg

E sorok írója már törzsvendég. Szívesen olvas a Cafeversumban egy Matcha Latte mellett, amit tapasztalata szerint Gyöngyi készít a legjobban Budapesten.

A Cafeverzum sikere, a sok törzsvendég néhány hónap után igazolja, hogy nem volt hiba ebben és minden másban a megérzéseire hagyatkozni. Gyöngyi elérni látszik a célját: Kellemes hely, ahol az emberek beszélgetésbe elegyednek egymással, ami neki fontosabb a forgalommaximalizálásnál, a személyes kapcsolatot pedig a marketingnél.

„Finom a fagyi, jó a kávé és már néhány alkalom után néven szólított Gyöngyi, emlékszik, hogy legutóbb miről beszélgettünk és feltűnik neki, ha kutya nélkül jövök” – indokolja egy törzsvendégek, miért ajánlja barátainak, ismerőseinek a Cafeverzumot.

A sok törzsvendéghez kell az ideális környék is, mint a Bécsi úti sétálóövezet: a szomszédos irodaházak napközben, a közeli lakóövezet délután, este gondoskodik a forgalomról.

A Cafeverzum nem lesz Starbucks

cafeversum2.jpg

Annak érdekében, hogy a Cafeverzum igazi közösségi tér legyen, Gyöngyi a következő hetektől kulturális programokat szervez, elsősorban beszélgetéseket izgalmas emberekkel. „Tele vagyok ötletekkel és a vendégektől is sok inspirációt kapok. Nagyon várják.” Sokuk prognosztizálja, hogy hamar ki fogja nőni a helyiséget. A problémát maga is látja, de szeretném megőrizni az intim jelleget. „Nem akarok sok alkalmazottat, több üzletet. Az már nem az lenne, ami a célom volt.” 

Magabiztosság és sok munka

Gyöngyi nagyképűnek tartaná jótanácsokat adni. „Ehhez még nem tettem le eleget.” Osztja a szakvéleményt, hogy csak 1-2 év után lehet sikerről beszélni, különösen a nagyon hullámzó vendéglátásban. Két jótanácsa mégis van azoknak, akik hozzá hasonlóan kitörnének egy biztos, de egyhangú egzisztenciából. 
cafeversum1.jpg

Amit sokan meggondolatlanságnak tartanak, azt ő nélkülözhetetlen bátorságnak. „Bele kell ugrani a bizonytalanba” – hangzik az első tanács. Nem akart vendéglátózni, sok vendég mégis azt mondja, mintha ide születtem volna. „A vendég akkor érzi jól magát, ha látja rajtad, hogy szívesen csinálod.” Szerinte ezt nem lehet megjátszani. „Nem látják rajtam a fáradságot, mert nem is érzem. Sőt, dinamikussá tesz.” Pedig lenne oka kimerültségre. Egyedül csinálta végig az előkészítés intenzív hónapjait, majd után a közelmúltig egymaga vitte a hét minden napján 10 órán keresztül nyitva tartó Cafeverzumot. „Egy kezdő vállalkozásba 120%-ot kell beleadni” – a második tanács. „Neked kell a pult mögött állni, neked kell a beszerzéseket intézni, ahogy a programokat szervezni és a marketinget építeni is. Az adminisztrációról nem is beszélek…”   

Rájött, hogy ez a korábban nem tervezett pálya felel meg a személyiségének. „De nem zárom ki, hogy váltok, ha eszembe jut egy új történet.” Mert már tudja, ha egy világos cél eléréséért érdemes kockáztatni.

Világbajnok fagyi  

A Cafeverzumot különlegessé teszi Fazekas Ádám fagyija. A nemzetközi hírű cukrász sok rangos díj birtokosa. 2024-ben a Gelato Festival World Masters versenyen meghódította a világot természetes alapanyagokból készült édességével, a Gelato Festival World Ranking, azaz a fagylaltkészítők világranglistáján pedig első helyezett lett. Fagyiját rövid ideje néhány, gondosan kiválasztott és folyamatosan ellenőrzött viszonteladón keresztül is élvezhetjük. 

20240521_152822_2.jpg A fagyi csak a nyitás után jutott Gyöngyi eszébe és csak azután döntött mellette, hogy megismerte a Fazekas Ádám kínálta lehetőséget, majd megállapodott vele. „Nagyon hálás vagyok Ádámnak.” Sok szakmai segítségének köszöni, hogy hozni tudja a Fazekas cukrászdában megszokott minőséget. „A fagyi hívószó, nagy szerepe van a gyors sikerben.” Az viszont Gyöngyi érdeme, hogy a többség ígéri, télen, fagyi nélkül is hű marad a Cafeversumhoz.

Országosan ismert rétes

Karácsonykor az aprócska, de országosan ismert rétsági 'Misi Rétesháza' bejglét és rétesét kóstolhatták és rendelhették meg a Cafeversum vendége a legkülönbözőbb, klasszikus és extravagáns ízekben. E sorok írója nagyon kekec, ha süteményről van szó. Misi rétesével és bejgliével azonban maradéktalanul elégedett volt. Keltésztás, kalács szerű tészta, ami netekig friss maradt. Kiváló minőségű töltelék ideális mennyiségben. A cukormentes pedig nem édesítőszerest jelentett, hanem valóban édesítést nélkülit, amiben a töltelék névadó ízei, például a dió vagy a gesztenye domináltak.  

20250106_193943.jpg

Esti olvasás otthon, Misi cukormentes mákos és gesztenyés bejgliével.

20240516_145241_2.jpg

E sorok írója, Petrus Szabolcs előbb Fazekas-fagyival Gyöngyinél, majd az ő társaságában a kávézó előtt.

20240815_153825.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvtacsko.blog.hu/api/trackback/id/tr5318772284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása