Szimatolás az irodalom, a gasztronómia és a turizmus világában

Könyvtacskó

Joël Dicker - Az igazság a Harry Quebert-ügyben

Egy különleges krimi

2014. december 25. - Szabolcs282

az_igazsag_a_herry_quebert-ugyben.jpg

“Az igazság a Harry Quebert-ügyben” már világszerte több millió példányban kelt el. Igazi nemzetközi bestseller lett, így meglepő, hogy magyarországi publikációja gyakorlatilag vízhangtalan maradt., Mindez talán annak tudható be, hogy a kötet egy kisebb kiadó, a „Göncöl” gondozásában jelent meg; hiába, a kicsiknek a könyvpiacon is nehéz a boldogulás. A sors érdekes fintora, hogy a kiadói piac könyörtelensége Joël Dicker kötetének egyik meghatározó szála.

Műfaját tekintve krimiről van szó, de a különleges fajtából. Mint az igazán jó könyvek esetében gyakran, itt is rendhagyó szerkezetű művel van dolgunk: Egy regény arról, hogy egy író (Marcus Goldman) regényt ír egy másik író (Harry Quebert) regényéről. Na, ezt tessék összerakni! J Az érthetőség kedvéért elárulok még néhány részletet: Marcus Goldman, első könyvének fergeteges sikere után két évvel kilátástalanul keresi a témát és az ihletet, ami egy új kötet megírásához szükséges lenne. Az alkotói válság leküzdésében segítséget remélve elutazik volt egyetemi tanárához és barátjához Harry Queberthez, aki maga is író. A támogatást azonban rossztól várja, hisz Harry Quebert a ’70-es évek közepén megjelent első könyvének színvonalát és sikerét a következő harminc évben még megközelíteni sem tudta. A szerencse azonban Marcus Goldman mellé szegődik, mentora kertjében ugyanis megtalálják egy fiatal lány, Nola Kellergan holttestét, aki a ’70-es években, nem sokkal a címszereplő bestsellerének megjelenése előtt nyomtalanul eltünt. Harry Quebertet természetesen rögtön emberöléssel vádolják, így volt tanítványa, Marcus Goldman elkezd nyomozni, és könyvet ír a mentor regényének keletkezési körülményeiről, mely már az első pillanattól láthatóan összekapcsolódik a fiatal lány eltűnéséve., Így hatalmas érdeklődésre tart számot, a még meg sem írt kötetet, mint az év könyvszenzációját tartják már számon. Innen veszi kezdetét a hosszú, csaknem 600 oldalas, de izgalmas krimi, amely tulajdonképpen két történet ölel fel: Az egyik Harry Quebert regényének megírásakor, a ’70-es években, a másik Marcus Goldman kötetének keletkezésekor, a jelenben fut. A két szál között azonban állandó kapcsolatot teremt a történetek színhelyének, a new hampshire-i Aurora-nak tucatnyi lakója, akik mindkét szálban fontos szerepet játszanak. Krimiről lévén szó, nem árulok el részleteket a cselekményről. Talán még annyit, hogy a regény, ahogy ez egy jó krimitől elvárható, igen fordulatos, sok meglepetést tartogat.        

qe.jpg

A francia kiadás, az eredeti

Az érdekes szerkezet mellett a könyv másik különlegessége, hogy bár egy amerikai kisvárosban játszódik, írója nem amerikai, Joël Dicker (29!) francia ajkú svájci, aki saját elmondása szerint turistaként és anyaggyűjtés céljából többször megfordult az Egyesült Államokban, ám sosem élt ott. Annál meglepőbb, hogy nagyon hiteles képet sikerül festenie az amerikai kisvárosról, annak mindennapjairól, tipikus karaktereiről, azok - európai ember számára sokszor furcsa – szokásairól, világnézetéről, gondolkodásmódjáról. Olvasás közben többször megfogalmazódott bennem a gondolat, „igen, ez Amerika”. Nyilván részben klisékről van szó, amik néhol túlzónak tűnnek, de tudjuk, hogy a közhelyek az esetek többségében nem ok nélkül születnek. Mint azt az imént írtam, meglepő, hogy pont egy külföldi mutatja be ilyen realisztikusan Amerikát, de ha jobban belegondolunk, ez logikus, hisz Joël Dicker a kívülálló objektivitásával tudja szemlélni az országot, és annak társadalmát, ilyen elfogulatlan képet egy „bennszülött” aligha tudna megfesteni.

A regény az Egyesült Államok bemutatásában még ennél is tovább megy; Marcus Goldman New Yorkban él, és a szintén ott székelő kiadójával folytatott vitái miatt (Így jön be a regénybe a már említett könyvpiaci szál.), az aurorai nyomozása közben rendszeresen hazalátogat. Ezzel Joël Dicker lehetőséget teremt arra, hogy a lüktető metropolisz és az álmos vidék (ismét két közhely, de ez is rendben) közötti hatalmas különbséget megvilágítsa, amely az élet minden területét, az emberek egész gondolkodásmódját átszövi. Igazi amerikai téma, amelynek ilyen éleslátó bemutatásával még egyetlen amerikai regényben, vagy filmben sem találkoztam.

Joël Dickernek sikerül olyan problémákat is beemelnie a regényébe, amelyek az amerikai társadalomban folyamatosan a napirenden vannak. Így a családon belüli erőszakot, a vallási fanatizmust, vagy a prűd Amerikában mindig nagy hullámokat csapó szerelmi kapcsolatot felnőtt, és tinédzser között (Itt hangsúlyozottan 17-18 évesekről, tehát európai jogi értelemben nem pedofíliáról van szó).

“Az igazság a Harry Quebert-ügyben” szokatlan szerkezetű, de egy pillanatig sem zavaros krimi, amely számos fordulatával 700 oldalon keresztül le tudja kötni az olvasót. Igazi különlegessége azonban abban áll, hogy átfogó képet fest Amerikáról és az amerikaiakról. A tabló realisztikus, objektív és pontos, ahogy azt – egy újabb klisével élve – egy svájci írótól elvárjuk. Ajánlom!     

joel_dicker.jpg

A mindössze 29 éves szerző, akinek már az első kötete nemzetközi bestseller lett 

Göncöl Kiadó, 2014

680 oldal, 3570 Ft  

 

Petrus Szabolcs

dscf1047.JPG

Tetszett a cikk? Akkor kérünk, oszd meg a Facebookon, hogy minél többen olvassák! 

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvtacsko.blog.hu/api/trackback/id/tr737009907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása