Alámerülni az álmok világába, majd egy álomvárosban ébredni. Éjszakai vonattal valóság lehet az álom. Párizs, Palermo, Brüsszel - árak, tapasztalatok és a legszebb célok a reneszánszukat élő éjszakai vonatokkal.
Kinek halálhírét keltik, sokáig él
Az éjszakai vonat évtizedekig a legkényelmesebb, a leggyorsabb utazási mód volt, majd az autó és a repülő térnyerésével csökkeni kezdett a jelentősége. Az ezredfordulóra már alig akadtak éjszakai vonatok. Napjainkban a környezettudatosság terjedésével az idősebbek újra felfedezik, a fiatalok pedig megismerik.
Az ÖBB-től tanul Európa
Az ÖBB 2017-ben, a Deutsche Bahn (DB) éjszakai üzletágának átvétele után hozta létre a NightJet (NJ) márkanevet, de megtartotta a más vasúttársaságokkal kooperációban üzemeltetett EuroNight vonatokat is. Utóbbiak közé tartozik a MÁV-val közös Budapest-Bécs-München járat. Az ÖBB 38 desztinációval piacvezető Európában. Hálózata Budapesttől és Varsótól Amszterdamig és Párizsig, Koppenhágától Rómáig ér.
Erősítenek más államvasutak is. Az olasz Trenitalia a hazai piacra koncentrál, míg a MÁV Romániára és a Nyugat-Balkánra. Privát szolgáltatók is megjelentek. A holland European Sleeper Good Night Train-vonatai Prága és a Belelux államok között teremtenek összeköttetéseket tucatnyi német városban megállva. Az immár körülbelül 100 éjszakai járat Európa szinte valamennyi országát lefedi a Dél-Balkán és az Ibériai-félsziget kivételével. Igaz, a European Sleeper 2025 Amsterdam-Barcelona összeköttetést is kínál.
Az utazni vágyók dolgát nagyban nehezíti, hogy a menetrendek és jegyek csak az egyes vasúttársaságoknál érhetők el. A repülésben megszokott közvetítő oldalak ismeretlenek. Ezen próbál változatain a nighttrains.net, elsőként menetrendkeresővel és a tervek szerint később jegyértékesítéssel is.
Hogyan és mennyiért utazhatunk?
Általában fekvőhelyes (couchette) és hálókocsi között választhatunk. Előbbiben 6 és 4 ágyas kupék vannak egymás feletti, lehajtható ágyakkal, a megszokott vizeshelységekkel a kocsik két végén, zuhanyzó nélkül. A hálókocsik 2 és 1 ágyas zuhanyzós-wc-s kupékkal közlekednek.
Az ÖBB árai 35, illetve 55 eurónál indulnak, amiben a fekvőhelyes kocsiban kisebb reggeli, míg a hálókocsiban á la carte vacsora és reggeli is benne van. Igaz, a kínálatnál sokszor nagyobb kereslet miatt a gyakorlatban jóval drágábbak a jegyek. Hálókocsiba tanácsos hónapokkal előbb foglalni.
A Greenpace nyári tanulmánya szerint az esetek 70%-ban éjszakai vonattal drágább utazni, mint repülővel.[1] Ennek több oka van. A repülőjegy az EU-ban áfamentes, míg a vasútra nincs egységes szabály; a legtöbb országban a normál kulcs terheli, Magyarországon 27%. Nem véletlen, hogy az áfamentességet biztosító Ausztria vasúttársasága a legsikeresebb Európában és a NightJet-üzletága nyereséges. A legtöbb tagállamban a személyvonatok a piaci sínhasználati kilométerdíjat fizetik. Ausztria itt is kivétel, az éjszakai vonatoknak 50%-os kedvezményük van, ahogy Franciaországban is. A belga állam pedig az áramköltség átvételével segíti az éjszakai vonatozást.
A drága jegyek ellenére nem csak a környezettudatosság szól az éjszakai vonatok mellett (0,28 tonna/km vs. 0,07 tonna/km CO2-lábnyom). Megspóroljuk a sok órás utazást és az éjszaka szállásköltségét is. Azt is figyelembe véve, hogy kipihenten érkezünk meg, nem tűnnek olyan ijesztőnek se az árak, se a menetidők. Utóbbiak nyilván sokszorosai a repülőnek, de az autóét, sőt a nappali vonatokét is jóval meghaladják.
„Soha többet!”
- gondolja sok utas az érkezéskor. Több tucatnyi éjszakai vonatos tapasztalattal a hátam mögött bennem sem egyszer fogalmazódott ez meg, aminek több oka is van:
Egyrészt, az ÖBB NightJet és különösen EuroNight kocsik többsége elöregedett és csak Bécsben tudják javítani őket. Ezért sokszor több úton keresztül nem működik a hűtés-fűtés, a kávégép, vagy a mikró, a mosdókban nincs víz, esetleg dugulás miatt le vannak zárva. Az ÖBB a kocsigyártók kapacitáshiánya miatt nem tudja gyorsabban fiatalítani a 30 éves átlagéletkorú flottát.
Másrészt, menetrendszerű a késés. „Ha csak fél óra, már örülök” – szoktam mondani, mert nem ritka a 3-4 órás késés se, amiről a legtöbbször csak a megállóhelyek kijelzőiről, vagy a menetrendet az órájukkal összevetve értesülnek az utasok. Az ÖBB az elsősorban éjszaka folyó pályakarbantartások miatti vágányzárakkal és sebességkorlátozásokkal, valamint a tehervonatok éjszakai elsőbbségével magyarázza a késéseket, és persze sokszor a partnervasutakra hárítja a felelősséget. Nagyban tehet a késésekről az egységes vasúti piac hiánya; sok határon mozdonyt és személyzetet kell cserélni. Tapasztalatom szerint tetemes késést leginkább azért szednek össze a vonatok, mert a legtöbb úton máshonnan érkező szerelvényeket kapcsolnak össze és egyidejűleg az egy helyről érkezőket szétválasztják. Például Villachban egyesül a Bécs és a München felől érkező szerelvény, valamint egyidejűleg különválik a Róma, Milánó és Genova felé közlekedő. Ellenkező irányban pedig fordítva. Ergo, ha csak egy késve érkezik (Villachba tipikusan a római), mindegyiknek várnia kell és késéssel fog közlekedni.
Harmadrészt, vonaton éjszakázni mérsékelten pihentető. Nem kell hozzá rossz alvónak lenni, hogy a 6 utassal igencsak zsúfolt fekvőhelyes kocsiban a jövés-menés, lámpagyújtás, horkolás, vagy jelentős menetzaj miatt rossz legyen az éjszakánk. Utóbbi problémától az egyszemélyes kupéban utazók sincsenek megkímélve.
Íme, az öt legszebb összeköttetés!
Nyáron éjszakai napfényben, télen a csillagokban és a sarki fényben gyönyörködve juthatunk Norvégián át Trondheimből az Északi-sarkkörön túli Bodøba, Európa 2024-es Kulturális fővárosába (729 km, 10h). Helsinkiből pedig a finn vasút kínál éjszakai összeköttetést 14 óra alatt Lappföld szívébe, a szintén sarkkörön túli Kemijärvibe. A Santa-Claus-Express 9 óra után megáll a Mikulás otthonában, Rovaniemiben.
A legenda él, az Orient Express ismét közlekedik London és Isztambul között. Az art déco kocsik, az elsőosztályú ellátás és a vezetések az érintett városokban egyedülálló utazásról gondoskodnak. Ehhez igazodnak a 4.000 és 10.000 euró között jegyárak is kupéfajtától és attól függően, hogy a Párizson-Budapesten-Bécsen keresztüli, vagy a Nizza-Velence útvonal, valamint, hogy a teljes út mellett döntünk-e. A borsos ár ellenére hónapokkal előre elkelnek a jegyek.
Az ÖBB NightJet szerelvényein úgy juthatunk Bécsből Párizsba, mint anno Közép-Európa legendása művészei, Ady, Radnóti és Stefan Zweig (1.200 km, 14 óra, Salzburg és München érintésével).
Éjszakai vonattal szelhetjük át Törökországot is Isztambultól az örmény határhoz közeli Kars-ig. Az Orient Expresshez hasonlóan nagymúltú vonaton nyugati luxus helyett keleti kaland az utazás. Mióta Instagram-sláger lett, annyi turista van, hogy a török vasúttársaság Touristic Eastern Express néven különvonatokat állított forgalomba (1.300 km, 26 óra).
Az olasz Trenitalia éjszakai szerelvényei a dolce far niente életérzést kínálják Milánótól Palermoig. 21 óra alatt zakatolnak végig a „csizma” 1.500 kilométerén Genova, Pisa, Róma és Nápoly érintésével. Napkeltekor még csak utóbbit érik el, így Dél-Olaszországot a tenger mellett haladó sínekről világosban csodálhatjuk. Majd dél körül egyedülálló élmény vár ránk: a vonat hajóra gördül, hogy átszelje a 8 km-es szorost Calabria és Messina között, ahol egykor Odüsszeuszt próbálták elcsábítani a szirének.
Petrus Szabolcs, e sorok írója a genovai főpályaudvaron, ahol véletlenül az Orient Expressbe botlottam
[1] https://www.greenpeace.de/klimaschutz/mobilitaet/preisvergleich-zugreise-versus-flugreise